Yep, Roxanne! Nee natuurlijk niet de dochter van, maar Roxanne van The Police. En waarom? Door die irritante baspartij dat steeds achter de tel aan loopt. In gesprekken met andere muzikanten (vaak bassisten) hoor ik vaak dat zij Roxanne een verschrikkelijk gaaf nummer vinden, maar dat ze het vanwege dat "achter de tel" aanlopen niet durven te spelen. Meestal bang om op de bühne de fout in te gaan. Wij (bassisten) zijn zo gewend om op de tel te spelen, dat inhouden op de eerste tel moeilijk is. Daar gaan we verandering in brengen.
Sting schreef het nummer naar aanleiding van de prostituees die hij zag nabij het hotel van The Police in Parijs, tijdens hun verblijf daar in oktober 1977. De eerste versie was een soort Bossanova achtige uitvoering. De producer van A&M records vond dat maar niks en na wat probeersels is de versie ontstaan die we nu kennen.
Nu kan ik hieronder alleen de baspartij neer zetten, maar mis je het effect van die "achter de tel" aanlopen bas. Dus als eerste staat er de baspartij geschreven, maar je hoort ook de gitaar. Daaronder de gitaarpartij. Wel is bij de bas ook de gitaar gemixt, anders valt het effect weg!
Veel succes met het oefen van Roxanne en ik hoop van harte bijeen volgende keer als ik weer eens bij een podium ben, dat de band het wel aandurft om Roxanne te spelen! Het is zo'n leuk nummer.